'Don't Murder Your Mystery':
24 schrijftechnieken
die je manuscript kunnen redden
'Don't Murder
Your Mystery':
24 schrijftechnieken die je manuscript kunnen redden
Onder de loep:
Chris Roerden - Don't Murder Your Mystery
Vraag jij je wel eens af hoe het kan dat jouw lievelingsauteurs van die geloofwaardige personages neer weten te zetten terwijl ze bij jouw eigen schrijfwerk net niet lekker uit de verf komen?
Grote kans dat je je met name richt op de doelen van jouw hoofdpersoon. (En waarschijnlijk een klein beetje op die van de belangrijkste personages om hem/haar heen.)
Helemaal begrijpelijk, we volgen immers zijn/haar verhaal. Toch maakt Chris Roerden in Don’t Murder Your Mystery een erg goed punt. Waarschijnlijk ben je er nog niet aan toe, maar het is zeker iets om in gedachten te houden voor tijdens het herschrijven:
‘One at a time, take on each cast member’s beliefs, attitudes, incentives, and insecurities as if they were your own.
Let their feelings guide you as you milk every role for its adversarial potential.’
Roerdens tip komt voort uit de gedachte dat de doelen van de bijfiguren misschien niet zo groots en meeslepend zijn als die van de protagonist en zijn/haar kornuiten, maar dat dat zeker niet meteen betekent dat we hen mogen vergeten.
Zodra de bijfiguren het toneel van de protagonist verlaten, gaan hun levens gewoon door. En terwijl wij als lezer worden meegezogen in het hoofdplot, kan het de bijfiguren misschien totaal niet interesseren wat het doel is van de protagonist. Sterker nog, hun doelen zouden zelfs tegenovergesteld kunnen zijn.
Om deze bijfiguren dus op een geloofwaardige manier het pad van de protagonist te laten doorkruisen, moet je rekening houden met hun individuele overtuigingen en drijfveren. Zodat zij niet op de lezer overkomen als lege hulsels die slechts zijn toegevoegd als opvulling.
Bovenstaande is slechts een van de vele nuttige tips die ik uit Roerdens Don’t Murder Your Mystery heb opgepikt. De ondertitel luidt ook niet voor niets: ’24 Fiction-Writing Techniques To Save Your Manuscript From Turning Up… D.O.A.’ (- oftewel: Dead On Arrival).
Staat dit boek al op jouw leeslijst? Of heb je een andere favoriet over de kunst van het verhalen vertellen? Vertel het ons in de besloten Facebookgroep van BackWords!