Hoeveel ongebruikte pistolen komen er voor in jouw verhaal? 🔫

‘Haar ogen verplaatsten zich naar de vrouw met het rode haar. Ze hield een honkbalknuffel in haar armen geklemd alsof het een reddingsboei was en haar blik stond op oneindig. Als ze niet snel uit haar roes ontwaakte, zou ze haar trein missen.’

‘De postbode overhandigde Daan het pakketje. Lag het aan hem of gedroeg de man zich verdacht? Wie had er tegenwoordig nog een potlood achter zijn oor? En met zo’n scherpe punt!’

‘Het eerste dat ze zag, was het pistool aan de muur. Ze draaide zich om naar haar studiegenoot en keek hem vragend aan. Hij negeerde haar blik en liep langs haar heen het keukentje in.’

Wat hebben bovenstaande fragmenten gemeen?

Ze introduceren allen een element – een persoon en/of voorwerp – dat de indruk wekt van belang te zijn. Dus wat als ik die vrouw met de honkbalknuppel, de postbode met het potlood, of het pistool aan de muur hierna nooit meer zou noemen?

Dat is precies waarover het principe gaat dat ‘Chekhov’s Gun’ heet (ofwel: de wet van Tsjechov).

De Russische toneelschrijver Anton Chekhov stelde dat elk element in een verhaal van belang moet zijn. Dit betekent dat dingen die in de rest van het verhaal geen rol spelen, de irrelevante elementen, moeten worden verwijderd. Ze leiden de lezer alleen maar af van wat echt belangrijk is.

Of zoals Chekhov het zei in een van zijn brieven:

Remove everything that has no relevance to the story. If you say in the first chapter that there is a rifle hanging on the wall, in the second or third chapter it absolutely must go off. If it’s not going to be fired, it shouldn’t be hanging there.

De aanwezigheid van elementen (een geweer aan de muur) mag volgens hem dus ook niet voor valse beloften zorgen (dat het op enig punt in het verhaal zal worden afgevuurd terwijl dat niet zo is).

Dit betekent echter niet dat je geen gebruik zou mogen maken van valse aanwijzingen of voorbodes. Het gaat er vooral om dat je een lezer niet overspoelt met details die hij allemaal probeert te onthouden terwijl daar eigenlijk geen reden voor is. Kies je details dus bewust.

Kortom: hoeveel ongebruikte pistolen komen er voor in jouw verhaal?

Laat het ons weten in de besloten Facebook-groep van BackWords!

PS Wil je een boek lezen dat op een originele manier gebruikmaakt van Chekhov’s principe? Waag je dan eens aan de trilogie ‘1Q84’ van Haruki Murakami. Ik zal hier niets verklappen, maar Tsjechov wordt letterlijk genoemd.