Hoe heilig is jouw hoofdpersoon?

Deel 1: Hoogmoed

– Protagonist: de hoofdpersoon of hoofdrolspeler om wie het verhaal draait
– Antagonist: de tegenstander van de hoofdpersoon, degene die de protagonist dwarsboomt bij het bereiken van haar doel

Zijn jouw personages altijd beleefd, nooit jaloers op hun vrienden, helpen ze oude vrouwtjes met oversteken, zijn ze dol op dieren en gedragen ze zich kuis en bescheiden?

Oké, tijd voor een flinke dosis zondigheid.

Want zou jij je herkennen in een hoofdpersoon die nooit iets fout doet? Of zou je je gedurende het verhaal stiekem toch beginnen te ergeren aan dit heilige boontje?
Als je wilt dat jouw personages realistisch overkomen, dan zouden zij niet zwart/wit in te delen moeten zijn in de categorie ‘held – alleen maar goede eigenschappen’ of ‘slechterik – alleen maar slechte eigenschappen’.
Dus hoe zorg je ervoor dat zowel de good guys als de bad guys een mengelmoesje van positieve en negatieve karaktertrekken bezitten?

In deze blogreeks: hoe je de 7 hoofdzonden kunt inzetten om jouw personages menselijker te maken. Met als 1e zonde: Hoogmoed.

Hoogmoed

Onbewust doen we het allemaal: oordelen over anderen. Ons leven lang vergelijken we onszelf met onze medemens. Hoewel we waarschijnlijk best wel weten dat het niet altijd gezond is voor onze eigenwaarde – of positief voor ons imago – kunnen we het soms niet helpen.
Personages die doorslaan in hoogmoed hebben het verlangen om belangrijker of aantrekkelijker te zijn dan hun medemens. Ze draven door in de liefde voor zichzelf. Dit staat een positieve relatie met anderen in de weg.

Hoe kun je deze zonde toevoegen aan je hoofdpersoon zonder van hem/haar meteen een eikel te maken?

6 manieren om hoogmoed met beleid in te zetten:

  1. Laat je protagonist een ontwikkeling doormaken waarin zij in eerste instantie neerkijkt op iemand, zonder daar een gegronde reden voor te hebben.

    Het negatieve oordeel dat zij over die ander heeft, is bijv. gebaseerd op verhalen van anderen of haar eigen vooroordelen. Deze houding van je personage kan langzaam bijdraaien wanneer de twee elkaar leren kennen.

    Zo ziet de lezer de hoogmoedige kant van de protagonist, maar blijkt ook dat zij voor reden vatbaar is wanneer het tegendeel van haar oorspronkelijke oordeel bewezen wordt.

  1. Laat je protagonist denken dat zij een belangrijk conflict binnen je verhaal wel alleen kan oplossen en laat haar daarin falen. Door haar hoogmoed ondervindt ze negatieve gevolgen.

  1. Laat je protagonist ijdelheid als een positieve eigenschap zien. Zij houdt ervan om er verzorgd bij te lopen en regelmatig een blik in de spiegel te werpen.

    Ook leuk: combineer deze eigenschap met een gezonde dosis humor, bijvoorbeeld door de vrienden van jouw personage haar hiermee te laten plagen.

  1. Laat je protagonist soms net even te zelfverzekerd of arrogant zijn. Een mooie gelegenheid om je personage ook eens op haar bek te laten gaan, bijvoorbeeld door een potentiële partner een (tweede) date te laten weigeren.

  2. Laat je protagonist ambitieus zijn. Ze zal flink balen wanneer zij een promotie misloopt of niet gekozen wordt voor een belangrijke klus, want zij is hier toch de aangewezen persoon voor?
  1. Laat je protagonist voelen dat haar hoogmoed haar vervreemdt van de mensen om wie zij geeft. Laat dit gedrag (tijdelijk) resulteren in eenzaamheid.
Gedragen jouw personages zich wel eens hoogmoedig? En hoe zorg je er dan voor dat zij niet meteen gezien worden als arrogante kwasten?
Deel het in de besloten Facebookgroep van BackWords.

PS Het volgende deel van deze reeks gaat over de zonde hebzucht.

Scroll naar top

Leuk dat je er bent! Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Om jou de beste ervaring te geven op deze website, zijn de cookie-instellingen ingesteld op "cookies toestaan". Je gaat hiermee akkoord wanneer je op "Accepteren" klikt, of wanneer je zonder jouw cookie-instellingen aan te passen doorgaat met het gebruik van deze site.

Sluiten