Spanning:
Leapfrogging in combinatie met
cliffhangers
Narratieve technieken - deel 6
In deze blogreeks over narratieve technieken komen aan bod:
Deel 1: Het begin ~ Ab ovo, in medias res of post rem
Deel 2: Tijd voor actie ~ De MacGuffin
Deel 3: Hints geven ~ Voorafschaduwing / Foreshadowing
Deel 4: Een dwaalspoor ~ De rode haring / red herring
Deel 5: Relevantie ~ Wet van Tsjechov / Chekhov’s Gun
Deel 6: Spanning ~ Leapfrogging in combinatie met cliffhangers
Deel 7: De druk opvoeren ~ Het tikkende klok-scenario / Ticking clock scenario
Deel 8: Het einde ~ Deus ex machina en eucatastrophe
Deel 9: Herkenbaarheid met een twist ~ Je laten inspireren door tropes
In deze blogreeks nemen we een aantal plottechnieken onder de loep. Welk effect kan het inzetten van deze technieken hebben op de lezer en zijn er ook technieken die je juist beter kunt vermijden?
Cliffhangers: de lezer laten bungelen
Hoewel het concept van de cliffhanger al eeuwenoud is, komt de naam voor deze narratieve techniek van de Britse auteur Thomas Hardy. Hij liet zijn protagonist in 1873 letterlijk aan een klif bungelen.
Leapfrogging in combinatie met cliffhangers
- H1: perspectief/tijdvak A eindigt in cliffhanger
>>> - H2: perspectief/tijdvak B (kan eventueel ook weer in een cliffhanger eindigen)
>>> - H3: perspectief/tijdvak A, geeft antwoord op cliffhanger
>>> etc.
Je weeft als het ware verschillende verhaallijnen door elkaar heen en laat pas in een later hoofdstuk aan de lezer weten hoe het spannende moment afloopt.
Balanceren tussen spanning en rust
Pas bij leapfrogging wel op dat je hoofdstukken niet te lang zijn. Is dat wel het geval, dan is de kans namelijk groot dat de lezer geen idee meer heeft wat de cliffhanger van het vorige hoofdstuk was.
EINDE – of toch niet?
Zo heb ik bij ‘Fatale keuzes’ de belangrijkste verhaallijn wel grotendeels afgerond, maar via het achtergrondverhaal van de personages heb ik ervoor gezorgd dat ik een aanknopingspunt had om een tweede boek te schrijven. In boek twee wordt dit gedeelte van het leven van de hoofdpersoon (dat in het eerste boek slechts een bijrol speelde) dus verder uitgewerkt.
Deel het in de besloten Facebookgroep van BackWords.
In het volgende deel van deze blogreeks over narratieve technieken: Het tikkende klok-scenario / Ticking clock scenario!