Het begin:
Ab ovo, in medias res of post rem
Narratieve technieken - deel 1
In deze blogreeks over narratieve technieken komen aan bod:
Deel 1: Het begin ~ Ab ovo, in medias res of post rem
Deel 2: Tijd voor actie ~ De MacGuffin
Deel 3: Hints geven ~ Voorafschaduwing / Foreshadowing
Deel 4: Een dwaalspoor ~ De rode haring / red herring
Deel 5: Relevantie ~ Wet van Tsjechov / Chekhov’s Gun
Deel 6: Spanning ~ Leapfrogging in combinatie met cliffhangers
Deel 7: De druk opvoeren ~ Het tikkende klok-scenario / Ticking clock scenario
Deel 8: Het einde ~ Deus ex machina en eucatastrophe
Deel 9: Herkenbaarheid met een twist ~ Je laten inspireren door tropes
In deze blogreeks nemen we een aantal plottechnieken onder de loep. Welk effect kan het inzetten van deze technieken hebben op de lezer en zijn er ook technieken die je juist beter kunt vermijden?
Ab ovo, in medias res of post rem
(Vergeet niet: je openingsscène hoeft niet meteen perfect te zijn. Wie weet blijkt later dat een totaal andere scène veel geschikter is. Ga dus vooral gewoon lekker aan de slag, je kunt het later altijd nog wijzigen.)
Er zijn drie verschillende punten waarop je jouw verhaal kunt beginnen:
- Ab ovo (Latijn: vanaf het ei)
Je verhaal begint bij het begin. Door middel van expositie (ook wel ‘backstory’) leert de lezer het een en ander over de belangrijkste personages en hun omstandigheden.
Zo’n inleiding op het verhaal zorgt ervoor dat lezers genoeg informatie hebben om de daaropvolgende gebeurtenissen te begrijpen. Ze hoeven dus niet bang te zijn dat ze belangrijke gegevens hebben gemist over wat er voorafging aan het verhaal.
- In medias res (Latijn: in (het) midden (van de) zaken)
Je verhaal begint midden in de actie. Wat er precies aan deze gebeurtenis voorafging, maak je pas later duidelijk. Expositie laat je dus achterwege.
Doordat de lezer bewust niet direct alle informatie krijgt, kan dit nieuwsgierigheid opwekken. Wat is er bijvoorbeeld precies voorgevallen tussen de hoofdpersoon en haar ex? Of waarom spreekt ze haar ouders niet meer?
Een populaire narratieve techniek om de gaten in de kennis van de lezer op te vullen, is de flashback. Op deze techniek gaan we later in deze blogreeks nog iets verder in.
Lees ook: In medias res: het begin van je verhaal
- Post rem (Latijn: na de zaak) / in ultimas res (Latijn: op het einde van de zaak)
Je verhaal start aan het chronologische einde van de te beschrijven gebeurtenissen, wat normaal de ontknoping is. Vervolgens ga je terug in de tijd om te vertellen hoe deze situatie is ontstaan.
Omdat alles wat je beschrijft al vóór de openingsscène heeft plaatsgevonden, maak je automatisch gebruik van een of meer flashbacks.
Bij deze vertelvariant ligt de nadruk meer op het ‘hoe’ van het verhaal dan op het ‘wat’. De lezer weet al wat er aan het einde gebeurt, maar hoe de hoofdpersoon daar terecht is gekomen, is nog een mysterie.
Deel het in de besloten Facebookgroep van BackWords.
In het volgende deel van deze blogreeks over narratieve technieken: Tijd voor actie: de MacGuffin!